خورشید هشتم
مشهد توریسم

 

این بوستان طبیعی با وسعت تقریبی 186 هکتار در بزرگراه شهید کلانتری در حاشیه میدان غدیر واقع گردیده و با وجود گونه‌های گیاهی جنگلی و اشجار متنوع جاذبه مطلوبی را برای گردشگران ایجاد نموده است. پارک جنگلی دارای تیپ‌های درختی پهن برگ، مخلوط و سوزنی برگ بوده و اقاقیا و زبان گنجشک بیشترین نوع در سطح این محدوده می‌باشد. افزون بر این اشجار متنوعی از قبیل افرا، نارون چتری، سرو خمره‌ای، سرو نقره‌ای، ارغوان، کاتالپا، سپیدار و سیب در این پارک دیده می‌شوند که تعداد آن‌ها نسبت به دیگر درختان کمتر است. این مکان در سال 1377ش با ایجاد یکصد هکتار جنگل دست کاشت از منابع طبیعی و ایجاد امکانات رفاهی – تفریحی به یکی از بزرگترین پارک‌های جنگلی تبدیل شده است. بخشی از این محیط اختصاص به کمپ طرق دارد که از سوی شهرداری مشهد امکاناتی نظیر سکوی برپايی چادر مسافرتی، فروشگاه، سرویس بهداشتی، روشنایی معابر و‌ زمین بازی کودکان در آن ایجاد گردیده است.




تاریخ: پنج شنبه 30 شهريور 1391برچسب:پارک,پارک جنگلی طرق ,پارک جنگلی طرق مشهد,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

پارک جنگلی وکیل آباد نزدیکترین ییلاق عمومی مشهد است که در فاصله 8 کیلومتری شمالغرب مشهد قرار گرفته و بلوار عریض و بسیار زیبای وکیل آباد - میدان آزادی را به روستا و پارک جنگلی وکیل آباد متصل می نماید. مساحت وکیل آباد بیش از 70 هکتار و دارای رودخانه فصلی است.

آدرس :8 کیلومتری شمال غربی مشهد- انتهای بلوار وکیل آباد




تاریخ: پنج شنبه 30 شهريور 1391برچسب:پارک جنگلی وکیل آباد,وکیل آباد,پارک ,مشهد,
ارسال توسط مجتبی پژوهان


این پارک درشمال مشهد واقع شده و از جنوب به بلوار صد متری قائم و از شمال به شهرک امام هادی و از شرق به بلوار توس و از غرب به باغ آستان قدس رضوی محدود است . پردیس قائم دارای ۱۶۳۹۲۶ متر مربع مساحت می باشد به انواع گونه های گیاهی از قبیل اقاقیای معمولی و چتری ، عرعر، راش، افرا، صنوبر ، چنار و انواع سرو، کاتالیپا ، زیتون، تلخ ، کاج ، یوکا ، ترون ، پیراکانتا ، رزهای معمولی و هفت رنگ ، گل ناز و دیگر گل ها مزین شده است.
از آب جمع شده در برکه ذخیره آب پارک که توسط چاه موتور با چهار اینچ آبدهی تأمین می شود. برای آبیاری فضای سبز و نیز آب نماهای ایجاد شده در پارک استفاده می شود. این پارک با امکانات مختلف از قبیل اتاق های نگهبانی و اداری و تأسیسات بهداشتی و سکوهای آبخوری و فضای سبز و گلکاری های زینت یافته و معابر جدول کشی شده ، مکانی مناسب برای استفاده شهروندان می باشد. با توجه به وسعت و موقعیت و طرح های دردست اجرای سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری ، این پارک درآینده به عنوان یکی از مهمترین پارک های شهر مشهد مورد استفاده بیشتر زائران و ساکنان مشهد قرار خواهد گرفت.از دیگر امکانات این پارک ساختمان موزه ایرانی ، اتاق بازی های کامپیوتری و چهار آلاچیق ، سه بوفه و آبنهای آبشار مانند و موزیکال و خطی است.




تاریخ: پنج شنبه 30 شهريور 1391برچسب:پارک,پارک پردیس,پارک پردیس قایم مشهد,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

این پارک در دامنه تپه های شمال و غرب باغ وکیل آباد واقع شده و در حدود 18 هکتار وسعت دارد . این پارک کوهستانی دارای امکانات تفریحی ، شهربازی ، اورژانس ، بانک ، فوریت های پلیسی ، غرفه های فروش مواد خوراکی و پارکینگ می باشد.




ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

پارک ملت پارکی است در غرب شهر مشهد و حاشیه بلوار وکیل آباد است. مساحت این پارک ۷۲۰ هزارمترمربع است. پارک ملت بزرگترین پارک مشهد و یکی از زیباترین پارکهای ایران به شمار می‌رود. این پارک دارای  فضای سبز بزرگی ،امکانات بهداشتی ، مسجد، شهربازی، میادین ورزشی، مجتمع فرهنگی-هنری امام رضا ، کتابخانه و استخر شنا می باشد.

بزرگترین چرخ فلک خاورمیانه در (پارک ملت ) شهر مشهد در سال 1384 به بهره برداری رسید  این چرخ فلک با 250 تن ‏وزن قادر خواهد بود در یک دور کامل 448 نفر را به ارتفاع 80 متر بالا ببرد و سرنشینان این چرخ فلک قادر خواهند بود تمام ‏نقاط مشهد را ببینند . این چرخ فلک را بخش خصوصی و طی دو سال نصب و راه اندازی کرده است . گفتنی است چرخ فلک ‏پارک ملت مشهد پس از شهرهای لندن و توکیو سومین چرخ فلک بزرگ دنیا محسوب می شود .

 




تاریخ: دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

مشهد دارای پارک ها و بوستان های زیادی است ، در زیر اسامی بسیاری از آنها رو گذاشته ام . که من درمورد نمونه هایی از بهترین پارکها جداگانه توضیح داده ام(به همین منظور روی اسامی زیر که لینک هستند،کلیک کنید)

 ملت : ابتدای بلوار وکیل آباد
کوهسنگی : انتهای خیابان کوه سنگی 

پردیس قایم : میدان شهید فهمیده ابتدای جاده قدیم قوچان 

پارک جنگلی وکیل آباد : انتهای بلوار وکیل آباد
جنگلی طرق : حد فاصل شهرک سیدی و ابوذر

کوهستان پارک شادی

باغ ملی : خیابان امام خمینی جنب بازار جنت

باباقدرت : بعد از میدان قدیر
وحدت : بلوار وحدت

بسیج : حاشیه صد متری روبه روی گلشهر
بهشت : انتهای خیابان شهید مفتح- میدان گلشور
رجاء ( شهید چمران) : شهرک شهید رجایی - بلوار حر - بعد از مخابرات
شاهد : تقاطع بلوار شاهد و امامیه
امت : انتهای سی متری طلاب
میرزا کوچک خان : خیابان دانش شرقی
لاله : بلوار آّ ب و برق - میدان هفت تیر 
صدا و سیما : بلوار شهید کلانتری مقابل استخر راد
رسالت : بلوار شهید فرامرز عباسی خیابان رسالت
شهید فهمیده : بین پنجراه و میدان هفده شهریور
مصلی : بلوار مصلی جنب سرای امین
کارمندان : بلوار شهید رستمی کارمندان دوم شهید رستمی 12
فجر : حاشیه صد متری بعد از چهار راه میدان بار نوغان
رضوان : سه راه کاشانی
گلها : بلوار دانشجو - دانشجوی 9 و 5 




تاریخ: دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:پارک , پارکهای مشهد, مشهد,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

دریاچه بزنگان ، تنها دریاچه در استان خراسان رضوی است و در ۱۳۰ کیلومتری مشهد و ۸۰ کیلومتری شهرستان سرخس و در جنوب رشته‌کوه‌هایهزارمسجد قرار دارد. وسعت این دریاچه حدود ۸۰ هکتاراست و عمیق‌ترین نقطه آن ۱۲ متر می‌باشد.

دریاچه بزنگان مهم ترین دریاچه استان خراسان رضوی به شمار می آید که آب آن از بارندگی های سالانه و چشمه های کوچک تامین می شود. دریاچه بزنگان که در مسیر جاده مشهد – سرخس قرار گرفته، مرکز پرورش ماهی قزل آلا بوده و در صورت برنامه ریزی صحیح از ویژگی های لازم برای جلب گردشگران برخوردار است.دریاچه بزنگان  در فصول مختلف سال، محل تجمع پرندگان مهاجر و محل پرورش ماهی قزل‌آلا (رنگین کمان) است

دریاچه بزنگان تنها ابگیر طبیعی می باشد که در استان خراسان وجود دارد .تاکنون ۳۳ گونه فیتو پلانکتون جلبکی در دریاچه بزنگان شناسایی شده است.




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:دریاچه,دریاچه بزنگان,بزنگان,بزنگان مشهد,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

سد کارده در زمره گردشگاه‌های آبی مشهد، در کیلومتر 20جاده این شهر به کلات بر روی رودخانه‌ای به نام کارده واقع شده است. مسیر دسترسی به این منطقه گردشگاهی از انتهای خیابان خواجه‌ربیع ممکن می‌باشد. این سازه از نوع بتونی دو قوسی متقارن با ارتفاع 67 متر و طول تاج آن 144 متر است که توانايی ذخیره 44 میلیون متر مکعب آب را دارد. رودخانه کارده با جریان دايمی و مناظر بسیار زیبای چشم‌نواز کوهستانی یکی از زیباترین تفرجگاه‌ها به شمار می‌آید. در این مکان تسهیلاتی از جمله محل استراحت موقتی، سکو، فروشگاه و... برای زائرین و مسافران و شهروندان در نظر گرفته شده است.

 




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

 آیا تا به حال با اتومبیل به ارتفاعات 3000 متری سفر کرده‌اید؟ به‌نظرم چنین ماجراجویی‌هایی را فقط در برنامه‌های تلویزیونی دیده باشید.اگر لذت و هیجان سفر به کوهستان 3000 متری با اتومبیل و عبور از رودخانه‌های پرآب را نچشیده‌اید، سفر به ارتفاعات هزار مسجد استان خراسان رضوی را به شما پیشنهاد می‌کنم.

جنگلهای ارس

ارس نوعی درخت از گونه برگ‌سوزنی و همیشه‌سبز مثل کاج است که دارای میوه‌های ریز آبی‌رنگ است. چوب آنها بسیار مقاوم و سازگار با آب و هوای نیمه‌مرطوب و خاک اسیدی است.از پوشش گیاهی ارتفاعات هزارمسجد می‌توان به غیر از ارس از گونه‌های مختلف پلاخور، زرشک، نسترن، دغدغک، قره‌قات و شیرفت نام بردبه‌ قول یک محقق خارجی  که گفته است اینجا کوه‌های سوییس در ایران است!جنگل‌های ارس هزار مسجد خراسان رضوی با امکانات رفاهی کامل دارای حدود 120 کیلومتر راه ماشین‌رو و حیات‌وحش متنوع با گونه‌های گیاهی مختلف، مکانی بسیار مناسب برای محققان به‌خصوص جوانان جویای علم در طبیعت در زمینه‌های زمین‌شناسی، گیاه‌شناسی و امثال اینهاست.

برای رفتن به این جنگلها باید از روستای لایین نو رد شده و به روستای خاکستر رفته و از آنجا به سمت این جنگلها حرکت کنید و لازم به ذکر است که دارای راهی خاکی و پر پیچ و خمی میباشد ،در طول سفر حیوانات وحشی کوهستان مانند کبک و شاهین هم فراوان به چشم می‌خوردند. البته شنیدیم که گراز و پلنگ هم وجود دارند و دیده شده بود که یک پلنگ کره‌ اسبی را بلعیده است!

 




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

 

خاکستر روستایی است که در ارتفاعات بالاتر از روستای لاین نو واقع شده است . این روستا هم از آب و هوای مناسبی برخوردار است ، دارای شالیزارهای  زیادی میباشد. همچنین اگر این روستا رو به سمت بالا(ارتفاعات) ادامه دهید به جنگلهای ارس خواهید رسید.




ارسال توسط مجتبی پژوهان
لایین نو  با مختصات جغرافیایی به  طول 59 درجه و 30 دقیقه  و عرض   37 درجه و 8 دقیقه   و ارتفاع 820 متر از سطح دریا با جمعیتی بیش از 4000 نفر در 75 کیلومتری جنوب شرق درگز قرار دارد.
لایین نو نگین سر سبز هزار مسجد و یکی از زیبا ترین روستاهای هزار مسجد است که در دامنه شمالی هزار مسجد واقع شده است.مردم خون گرم آن به مهمان نوازی در تمام خراسان شهره اند.
لایین نو کشت گاه صد ها هکتار برنج صدری بلند است که نمونه آن در هیچ کجا حتی استان های شمالی کشور یافت نمیشود لازم است بدانید که برنج صدری بلند لایین نو در عطر و طعم و پخت شهره ی خاص و عام است.
 

 

 




ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

 

روستای ایدلیک ( Idalik )(که به صورت ایده لیک هم نوشته می‌شود) در 34 کیلومتری شهر کلات نادر واقع شده است که دو راهی آن در 27 کیلومتری جاده کلات نادر به درگز جدا می‌شود و پس از گذشتن از دو روستای قاباخ و سلطان آباد به آخرین روستا در این مسیر یعنی ایدلیک میرسد. این روستا حدود 250 " دویست و پنجاه " خانوار دارد و شغل اصلی مردم آن کشاورزی و دامداری است. محصول اصلی این روستا برنج می باشد. ایدلیک اولین روستا در مسیر رودخانه ایدلیک می‌باشد که به این دلیل درای آبی تازه و گوارا و زلال می‌باشد و این رودخانه منبع تامین آب کشاورزی و خصوصا شالیکاری آن است. آب و هوای ایدلیک جزء آب و هوای معتدل کوهستانی محسوب می شود. منازل این روستا در دره‌ای که رودخانه از آن میگذرد در وسط و دو دامنه کوه در دو طرف رودخانه تشکیل شده است و لذا روستا به سه قسمت " سالیک محله، میان محله و ....." تقسیم شده است. رودخانه ایدلیک از کوههای هزارمسجد سرچشمه میگیرد و پس از عبور از جنگل سیستان وارد ایدلیک شده و سپس از روستاهای سلطان آباد، قاباخ و ارچنگان میگذرد و وارد خاک کشور ترکمنستان می شود. این اب دارای گچ میباشد ومردم ازاین اب نارحت می باشند اگر به بالاتر از رودخانه رفته باشید به چشمه های اب گرم بر می خورید که نشانه ازاهک یا گچ می باشد روستای ایدلیک در قدیم به نام ابدلیک بوده که مفهوم ان ازاب فراوان بوده که به مرور زمان به ایدلیک تغییر نام یافت که به دلیل رویش فروان درختان ایده بوده است.

 




ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

 این روستا در مسیر کلات به درگز قرار گرفته است .از شمال به مرز ترکمنستان خطم میشود و از سمت شمال این روستا ، به روستای ایدلیک متصل میشود. در این روستا شالیزار وجود دارد و یکی از روستاهای سرسبز و خوش آب و هوا در این منطقه است

 




ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

روستاى ارتکند مجموعه‌اى از کوه و رودخانه و جنگل و آبشار است که طبيعت چشم نواز آن سالانه هزاران نفر را به سوى خود مى‌خواند. آبشار زيباى ارتکند، در فاصله 107 کيلومترى مشهد و در حدود 40 کيلومترى شهرستان کلات، چشم هر گردشگرى را به خود خيره مى‌کند.‌

برای رسیدن به آبشار ابتدا باید از روستای سررود (ارتفاع 1160 از سطح دریا) که در فاصله 7 کیلومتری از جاده اصلی قرار دارد گذر کنیم ، این روستا دارای آب و هوای خشک می باشد و کوههای تک خانه در 8 کیلومتری غرب و سرشاو در 3 کیلومتری شمال شرق این آبادی واقع شده اند .
در مسیر دره پس از گذشتن از باغ ها و شالیزار ها و چندین مجموعه پرورش ماهی، به روستای کوچک ارتکند در فاصله 5 کیلومتری سررود می رسیم که ارتفاع آن از سطح دریا 1480 متر می باشد و رود ارتکند که از کوههای هزار مسجد سرچشمه می گیرد از کنار این آبادی می گذرد . 
مسیر دره اصلی با شیب تند و عمق زیاد، خود را تا گذرگاه قله قره داغ (بلندترین ارتفاع منطقه) بالا می شکد و ارتفاع قله تا کف دره به حدود 1000 متر می رسد که این دره به صورت چین دار، صخره ای، مرتفع، و با درختان منفرد اورس خود نمایی می کند. در ادامه مسیر پس از طی 5 کیلومتر به تفرجگاهی( اردوگاه حضرت مهدی) می رسیم که در سمت چپ آن دره آبشار خانه زو، و در سمت راست آن دره درخت بی بی (کال قره داغ) قرار دارد به طوری که مسیر اصلی، از سمت چپ از میان رودخانه و درختان به سمت آبشار ارتکند پیش می رود که در ابتدای این مسیر دره با عرض کم و درختان انبوه مشاهده می شود تا اینکه راه از مسیری سنگی و پر آب ادامه پیدا می کند و در نهایت به منطقه بازی می رسد که خانه زو نامیده می شود و معمولاً دراین منطقه علفزارهای بلند و پوشش پراکنده درختان اورس دیده می شود که در فصول بهار و تابستان مورد استفاده گوسفند داران قرار می گیرد .
در ادامه مسیر پس از طی یک سربالایی دوباره دره باریک شده و در سمت راست آن تونل پر آب همراه با آبشار کوچک اما زیبا به چشم می خورد .سپس از سمت چپ قسمت انتهایی مسیر را ادامه می دهیم و پس از یک درگیری مختصر با سنگ به مسیری باریک با دیواره های سنگی بلند واقع در دو طرف آبشار می  رسیم که این آبشار 10 متر ارتفاع دارد و به شکل کلاهک بوده که دیواره های سنگی بسیار زیبا و پوشیده از آب آن را احاطه کرده اند و آب ازهمه طرف به شکل های مختلف از دل سنگ بیرون آمده و به رودخانه جاری می شود. لازم به ذکر است که وجه تسمیه خانه زو نیز از همین قسمت که سرچشمه رود است، گرفته شده و ادامه مسیر بعد از آبشار بدون کار فنی امکان پذیر نمی با شد.
زمان طی شده از اردوگاه تا محل آبشار یک ساعت و 40 دقیقه می باشد و مسیر برگشت از آبشار همان مسیر طی شده در رفت بوده که طبعاً در زمان کمتری حدود یک ساعت طی می شود.

 




ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

 

دره قره سو در جنوب غربی شهر کلات و در فاصله ۵ کیلومتری آن واقع شده است . برای رسیدن به قره سو قبل از تونل ورودی کلات باید توقف کنیم و حدود یک کیلومتر در جاده درگز برویم تا در سمت چپ جاده جاده ای ۴ کیلومتری به سمت قره سو نمایان شود . بعد از طی مساحت ۴ کیلومتری به روستای قره سو می رسیم و با حدود ۲۰ دقیقه پیاده روی در امتداد رودخانه به اول مسیر آبشارها می رسیم . طبیعت زیبا وآب و هوای ییلاقی، وجود آبشارهای بلند با دره‌های تنگ، موقعیت قره سو را ممتاز می‌کند.وجود هشت آبشار و چشمه‌های خنک و نردبان‌های فلزی تعبیه شده برای رفتن به بالای آبشار، از عواملی هستند که مسافران را به طرف خود جلب می‌کتد.

ارتفاع متوسط این منطقه از سطح دریا حدود ۱۱۹۰ متر می‌باشد. آبشارهای مذکور پس از نمایش رقص زیبایی خود در آبشارهای هشتگانه، به مصرف باغات و آب شرب اهالی در پایین دست می‌رسد.

این منطقه کوهستانی پرآب و مصفا مکانی جذاب برای گردشگران بوجود آورده و آبشار دیدنی و زیبایی را در دل خویش جای داده‌است. در راه کوهستانی دره قره‌سو و بر دیوارهای سنگی آن نردبانهای فلزی نصب شده تا مسیر رفت و آمد به آبشار را برای گردشگران آسانتر نماید.

بعد از اینکه از آخرین نردبان بالا بروید در فصل بهار  به زندگی عشایری در آنجا بر میخورد.

 

 




ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

 

 کلات نادر شهرستانی کوچک در شمال استان خراسان رضوی است.این شهرستان دارای جذابیتهای تاریخی وگردشگری منحصر به فردی است.فصل بهار اوج رنگینی  اطراف آن است. از این لحاظ که واقعا سرسبز و زیبا میشود.

كلات وسعتي در حدود ۳۲۷۶ كيلومتر مربع دارد. اين شهرستان از شمال به وسيله تپه ماهورهايي به طول۱۸۰ كيلومتر با كشور تركمنستان هم مرز است و از جنوب به كوههاي هزار مسجد و شهرستان مشهد و از شرق به شهرستان سرخس و از غرب به شهرستان درگز محدود مي شود.آب و هواي كلات معتدل كوهستاني است و ارتفاع آن از سطح دريا بالغ بر ۲۱۰۰ متر مي باشد.باران مستمر بهاري و پاييزي باعث سرسبزي دامنه ها و كوهپايه ها شده و گله داري و دامداري را در منطقه رونق داده است . رودخانه پر آب ارچنگان و ايده ليك و دره قره سو از نواحي خوش آب و هواي كلات نادر به شمار مي روند. شهرستان كلات شامل دهستانهاي لايين، كبود گنبد،پساكوه و زاوين است كه مجموعا داراي ۱۴۰ پارچه آبادي و در حدود ۱۰ هزار نفر ساكنين شهري و ۴۰ هزار نفر در بخش ها و روستاها سكني گزيده اند.


 

شقايق هاي منطقه كلات نادر  و همچنين منطقه چهچهه ار بيستم فروردين تا بيستم خرداد ماه هر سال دراين منطقه ديده مي شوند. هر چه بارش نزولات آسماني در زمستان و بهار بيشتر باشد شقايق هاي بيشتري در شهرستان كلات نادر ديده مي شوند .


موزه مردم شناسی کلات نادر

این موزه با وسعت۲۷۰ متر مربع،بخشی از طبقه تحتانی عمارت خورشید را به خود اختصاص داده است . غرفه های این موزه نمایشگر الگوهایی از نحوه زندگی، مشاغل و حرفه ها،طبیعت و مواهب آن ، صنایع دستی و بومی و پوشش مردم مناطق مختلف این ناحیه است .فضاهای ایجاد شده شامل غرفه بافته ها ،غرفه زندگی عشایری، نمایش آداب و رسوم ازدواج، غرفه کشاورزی، غرفه آهنگری و ..... است 

 

 

 



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:کلات نادر,نادر شاه, کلات,مشهد,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

 رشته کوه هزار مسجد –  کپه داغ ، ارتفاعات شمال خراسان را تشکیل می دهند که بصورت مرزی طبیعی دشت هموار مشهد را از صحرای سرد وخشک قراقوم ترکمنستان جدا می کند . بلندترین نقطه این رشته کوه ، قله هزار مسجد با ارتفاع حدود 3140 متر در شمال غربی شهر مشهد قرار گرفته است و راه دسترسی به آن از دو مسیر جبهه جنوبی و جاده ماشین روی آن و جبهه شمالی و روستای لائین نو می باشد .

در دامنه شمالی این رشته کوه، منطقه کلات نادری قرار گرفته و در کوهپایه‌های این کوهستان، دشت قره قوم ترکمنستان و در شما شرق آن مشهد قرار دارد. امتدادرشته کوه هزار مسجد در جنوب منطقه سرخس، از تپه‌های تشکیل شده‌است که ارتفاع آن از ۸۰۰ متر تجاوز نمی‌کند. رودخانه هریرود که در اینجا تجن نام دارد و مرز ایران و ترکمنستان را تشکیل می‌دهد، شکافی را در این تپه‌ها باز می‌کند و ارتفاع این تپه ها۲۵۰ متر است.

 




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:رشته کوه,هزار مسجد,رشته کوه هزار مسجد,مشهد,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

روستايي خوش آب و هوا از حومه تبادكان است كه در 32 كيلومتري شمال شرقي مشهد و در مسير كلات نادري واقع شده است . اين مكان يكي از تفرجگاهها و پايگاههاي ورزشي ، ويژه كوهنوردان و صخره نوردان اطراف مشهد است . دره اندروخ با ديواره هاي سنگي بلند احاطه شده  است .




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:روستا,آندرخ,روستای آندرخ,مشهد,,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

روستاي حصار در مسير مشهد به طرقبه و بعد از بند گلستان واقع شده و داراي باغ هاي وسيع ، آب و هواي مفرح و چشم اندازهاي زيبا مي باشد .




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:روستا,روستای حصار گلستان,گلستان,مشهد,,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

روستای عنبران در 26 کیلومتری مشهد و به فاصله یک کیلومتری طرقبه واقع شده است . مناظر و چشم اندازهای زیبا با گیاهان خودروی خوش بو باعث شده این روستای ییلاقی را عنبران بنامند . این مکان دارای کافه ها و رستوران های متعدد و اقامتگاههای مناسب برای گردشگران می باشد.




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:روستا,روستای عنبران,عنبران,عنبران مشهد,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

اين سد در 25كيلومتري جنوب شرقي مشهد بر روي رودخانه طرق احداث و عمليات اجرايي آن د ر سال 67 با تمام رسيده است . سد از نوع بتني دو قوسي متقارن مخزن و متشكل از 22 بلوك 14 متري مي باشد . ارتفاع سد از پي 81 متر و طول تاج آن 222 متر است و داراي سرزير نيلوفري با قدرت تخليه 240 متر ، مكعب در ثانيه مي باشد. هدف از احداث آن تامين قسمتي از نيازهاي آبي شهر مشهد و تامين آب كشاورزي حدود 1700 هكتار اراضي پاياب سد مي باشد .




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:سد,سد طرق,سد طرق مشهد,طرق,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

 

چالی دره یکی از مکان‌های تفریحی اطراف مشهد است.

دریاچه سد چالی دره برای ابیاری باغ‌های اطراف طرقبه ساخته شده و دارای امکانات تفریحی مانند قایق سواری، ماهیگیری و رستوران است.

سد چالی دره یک سد خاکی با هسته رسی است که بوسیله رودخانه جاغرق پرآب می‌شود. این سد در ابتدای جاده روستای نقندر و در سمت چپ جاده در دره‌ای با همین نام ساخته شده‌است.




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:چالیدره,سد چالیدره,چالیدره مشهد,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

بند گلستان یکی از بندهای تاریخی استان خراسان است که در ۸ کیلومتری غرب مشهد بر روی رودخانه گلستان احداث شده‌است. این بند هم اکنون از محل‌های دیدنی و توریستی شهر مشهد به شمار می‌رود. از نظر موقعیت جغرافیایی این بند در عرض شمالی ۳۶ درجه و طول شرقی ۵۹ درجه، در ارتفاع ۱۱۹۰ متری از سطح دریا واقع شده‌است. با وجود اینکه حدود ۵۰۰ سال از عمر این بنا می‌گذرد هنوز سالم و پابرجاست.این بند از آثار دوران تیموری می باشد.

 

 




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:سد گلستان,بند گلستان,گلستان مشهد,,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 روستای مغان در عرض جغرافیایی 34 و8و36وطول جغرافیای 82و22و59  ارتفاع 1768مترازسطح دریا و درفاصله 28کیلومتری جنوب غربی مشهدقراردارد0 برای رسیدن به این روستا به ترتیب بایدازمشهد-انتهای  شهرک سیدی –خلج- گردنه ی خلج-کال شلگرد-روستای اردمه- روستای خانرود گذشت، تایک کیلومتربعدازکال شلگرد جاده اسفالت یعنی 9کیلومتر جاده اسفالت است ومابقی جاده خاکی می باشد0از روستای مغان پس از گذشتن از گوچه های ده با فاصله دو کیلو متر به چشمه ی می رسیم که محل اطراق و ابتدای پیاده روی به سمت غار می باشد.

غار مغان در ۳۵ کیلومتری شهر مشهد و در جنوب روستای مغان واقع شده است. این غار دارای دو دهانه است. ارتفاع آن از دریا ۲۹۱۰ متر می‌باشد. درون غار آثار استالاگمیت و استالاکتیت و چندین حلقه چاه وجود دارد که عمق یکی از این چاه ‌ها ۲۵ متر می‌باشد. همچنین در این غار پرتگاهی به عرض ۳۵ سانتیمتر و برکه آبی وجود دارد. این غار در سال ۱۳۲۴ توسط کوهنوردان شهرستان مشهد کشف شده است.این غار دارای دهلیز ها و راه های پر پیچ و خم گوناگونی است که در صورت عدم آشنایی با محیط احتمال گم شد زیاد است.....



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:روستای مغان,غار,غارمغان,مغان مشهد,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

 

 

يكي از گردشگاههاي طبيعي حومه مشهد تفرجگاه اخلمد است.اين گردشگاه قدمت چند هزار ساله دارد.از نظر لغوي اسمي پارسي نام دهي است در نزديكي شهر مشهد است. در روزگاران گذشته مردم آنجا معتقد بودند كه در حمله اعراب به خراسان مردم به اين دره پناه مي بردند.اين محل را اخلمد مريعي داستان گفته اند
براي اينكه در اين جلگه درخت وجود نداشته.
موقعيت جغرافيايي: 
اين تفرجگاه در 84 كيلومتري جنوب غربي شهر مشهد قرار گرفته است.اخلمد در دل كوههاي بينالود واقع شده است.اين كوه دنباله ي سلسله جبال البرز است. دهنه اخلمد در 75كيلومتري مشهد و15 كيلومتري چناران و كنار جاده قبلي  مشهد وقوچان مي باشد.آبشار اخلمد سه كيلومتر بالا از آبادي است و از 17متري آب به زمين پي ريزه آبشاربالا نيز 23 متر است رشته كوههاي اخلمد به كوههاي بينالود اتصال دارد....



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:اخلمد,روستای اخلمد,اخلمد مشهد,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

گلمکان منطقه‌ای کوهستانی و سردسیر است. این سرزمین از مناطق کوهپایه‌ای بینالود به سمت ارتفاعات آن کشیده شده. در فاصلهٔ ۲۰ کیلومتری گلمکان به سمت قله بینالود دریاچهٔ کوهستانی چشمه سبز قرار دارد که یکی از مناطق بسیار مرتفع در استان خراسان محسوب می‌شود. مرکز این دهستان شهر گلمکان است.

چشمه سبز – چشمه سوز- چشمه سو حدود 20 كيلومتري روستاي بزرگ گلمكان واقع است. اين چشمه بوسيله ديواره هاي كوهستاني احاطه شده است و در يكي از بلندترين نقاط رشته كوه بينالود قرار دارد. از چشمه هاي متعدد اين محل به نام چشمه اشتها معروف است. 

اهميت چشمه سبز به هواي مناسب و مطلوب آن است.

برای سفر به چشمه سبز جاده آسفالته مشهد- قوچان  به حدود 40 کیلومتر به سمت گلمکان 10 کیلومتر و ازگلمکان تا چشمه سبز حدود 20 کیلومتر راه  کوهستانی ناهموار است

 

 




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

کنگ در لغت دو معنادارد: پرنده‌ای قوی پنجه که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کند و در دگر معنا از آن به عنوان دژی مستحکم تعبیر شده است. روستای کنگ در دامنه کوه های بینالود و در قسمت جنوبی این رشته کوه به فاصله 22 کیلومتری شمال غربی واقع شده است . کنگ با داشتن چشم اندازهای کوهستانی، چشمه سارها و اشجار گوناگون بر دامنه کوهپایه هایی زیبا، همواره مورد توجه کوهنوردان بوده است.




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

 منطقه ای است ییلاقی و سرسبز در میان دره محور میان کوه ها که در 10 کیلومتری طرقبه واقع شده است و به دلیلا بودن اقلیم مطبوع و آب هو مناسب،محل استراحت خانواده های علاقمند به گردشگری طبیعت است.در ارتفاعات این روستا نیز بقایای قلعه ای کهن  چشم می خورد.




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

این روستا در امتداد جنوب‌شرقی رشته کوه بینالود و در سرچشمه دره شاندیز واقع گردیده و به لحاظ چشم‌اندازهای زیبا و صفای محیط واعتدال آب و هوا و باغ‌های سرسبز میوه، یکی از بهترین مناطق ییلاقی اطراف مشهد به شمار می‌آید.

چشمه‌سارهای متعددی این منطقه را سیراب می‌کند و به دلیل وجود آب کافی دارای انواع محصولات باغی است. ارتفاع این روستا از سطح دریا 2000 متر بوده و موقعیت آن دره‌ای است و در سراسر دره عریض زشک قرار گرفته است. پوشش گیاهی آن را درختچه‌های کوتاه کوهی، سماق، شاهدانه، کلپوره، اکلیل کوهی و تمشک تشکیل می‌دهد. همچنین از مزیت‌های این روستا مسیرهای خاص کوهنوردی است که کوهنوردان با بهره‌گیری از اقلیم مطبوع به راحتی از مسیرهای ایجاد شده می‌‌توانند به بالای کوه‌های زشک صعود نمایند از همین رو مناسب برای تفریح ورزشی است.




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

 ابرده علیا يك روستاي پلّكاني و خوش آب و هوا در مسير رودخانۀ زشك و 4 كيلومتر پس از شهر شانديز است. اين روستا داراي باغات فراوان است و چون درخت فراوان دارد هنر نجّاري و منبّت كاري در آن بسيار رايج مي باشد. متأسفانه چهرۀ روستا به سرعت در حال تغيير است و حتّي آپارتمان سازي در آن شيوع پيدا كرده است. بيشترين مراكز پذيرايي و اتراقگاهها در مسير اين روستا ساخته شده است. امّا هنوز خانه هاي بكر با سقف چوبي، ايوان و تنور در آن وجود دارد و تعداد آنها نيز كم نيست.

روستاي ابرده سفلي از توابع بخش طرقبه شهرستان مشهد، با مختصات جغرافيايي 59 درجه و 16 دقيقه طول شرقي و 36 درجه و 23 دقيقه عرض شمالي، در 25 کيلومتري شمال غربي شهر طرقبه و در 43 کيلومتري مشهد قرار گرفته است.
اين روستا از سطح دريا 1500 متر ارتفاع دارد و آب و هواي آن معتدل کوهستاني با زمستان‌هايي نسبتاً سرد و تابستان‌هايي نسبتاً معتدل است.
روستاي ابرده سفلي، در ميان دره‌اي استقرار يافته و پيرامون آن را کوه‌ها فراگرفته‌اند. کوه کنگ در جنوب روستا واقع شده و رودخانه زشک از ميان روستا عبور مي‌کند.
 




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

شهر ییلاقی شاندیز از سطح دریا ۱۴۰۰ متر ارتفاع دارد و در طول جغرافیایی ۵۹ درجه و ۱۷دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۶ درجه و ۲۳ دقیقه جای گرفته‌است. این شهر از شمال به میان ولایت و از جنوب به شهرستان نیشابور و از مشرق با طرقبهو از غرب با گلمکان و چناران مجاور می‌باشد و دارای وسعتی حدود ۳۷٬۸۲۵ کیلومتر مربع است.

به علت قرارگرفتن در دامنه‌های شمالی سلسله ارتفاعات بینالود و برخورداری از آب و هوای معتدل آب فراوان و باغهای وسیع و مناظر طبیعی دیدنی به عنوان یکی از کانونهای عمده مسافران و گردشگران از شهر مشهد و سراسر ایران است. این شهر دارای پوشش گیاهی انبوه و متراکمی از درختان و فضای سبز مناسبی می‌باشد. سراسر جنوب این شهر ارتفاعات بینالود خراسان واقع که قله شیرباد در زشک شاندیز نیز مرتفع‌ترین نقطه استان به شمار می‌رود.

آب وهوای شهر شاندیز معتدل می‌باشد و با توجه به طبیعت سرسبز، پوشش گیاهی، درختان انبوه و متراکم، رودخانه، ارتفاعات جنوبی و غربی شهر، در تابستان‌ها آب و هوایی خنک و زمستانهایی بسیار سرد دارد .میانگین دمای سالانه آن نیز ۲۵ درجه می‌باشد.

مهمترین محصول تولیدی باغی در این شهر گیلاس است. سوغات مهم این شهر، صنایع دستی و به ویژه پوستین‌دوزی است.پوست و محصولات پوستی سوغات معروف و ناب این شهر است و کلیه محصولات پوستی مانند کت و کلاه و ...از شهر شاندیز به دیگر شهرهای ایران ارسال می‌گردد. غذای معروف شاندیز، شیشلیک شاندیز است که از شش تکه گوشت گوسفند با روش پخت مخصوص تهیه می‌شود و شهرت جهانی داشته و در بسیاری نقاط ایران و جهان رستورانهایی با نام این شهر زیبا وجود دارد که به عر ضه غذای لذیذ شیشلیک شاندیز می‌پردازند




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

روستای ازغد یکی از روستاهای زیبا و بکر منطقه طرقبه در دامنه رشته کوههای بینالود می باشد.

این روستا به جهت داشتن آثار تاریخی از جمله درب مسجد با قدمت بسیار و منحصر به فرد - درخت چنار قدیمی - حمام و مدرسه علمیه و قبرستان قدیمی در کنار دره های سرسبز - آب فراوان - رویش گیاهان متنوع و عطراگین همواره مورد علاقه کوهنوردان، گردشگران، و دوستداران طبیعت قرار گرفته است.

روستای ازغد به فاصله 24 کیلومتری طرقبه در موقعیت جغرافیایی 59 درجه و 19 دقیقه طول جغرافیایی و 36 درجه و 12 دقیقه عرض جغرافیایی قرار گرفته است. دارای 140 خانوار و 447 نفر جمعیت است.

مهمترین نکته اهمیت این روستا داشتن پیشینه تاریخی و قدیمی آن می باشد.




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

 

روستاهای مایان سفلی. مایان وسطی . و مایان علیا از جمله روستاهای زیبا و خوش آب و هوای منطقه طرقبه می باشد که همه در راستای یک رودخانه قرار گرفته اند. داشتن مردمانی خونگرم و زحمتکش و مهربان و در عین حال دلاور از ویژگیهای بارز این روستاها می باشد. مسیر روستاهای مایان از پمپ بنزین به سمت روستاهای گلستان و حصارگلستان جدا می شود و مسیر جاده تا ابتدای مایان وسطی آسفالته میباشد.

با توجه به وضعیت منطقه که قسمت وسیعی از آن کوهستان و کوهپایه می باشد کشاورزی از طریق آب رودخانه تغذیه می شود که در قسمت جلگه و دشت و قسمتی ازنقاط کوهستانی قنات، چاه و چشمه پایه و اساس تامین آب را تشکیل می دهد

 




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

 

دهبار روستائی است که مورد توجه مقام معظم رهبری (مده ذله العالی) قرار دارد و ایشان بارها در این روستا و اطراف آن حضور یافته اند تا حدی که در ملاقات جانباز قطع نخاع گردنی سردار پاسدار حاج غلامحسین صفائی در محل حسینیه امام خمینی ٬ ایشان خطاب به سردار جانباز صفائی فرمودند :

... این دهبار کدوم  دهباره ٬ دهبار خودماست ٬ مشهد ...


 

روستای دهبار منطقه ای بسیار زیبا و سرسبز در حومه شهرستان مشهد مقدس  به فاصله 14 کیلومتر از شهر طرقبه در دامنه رشته کوههای بینالود قرار گرفته است.طبیعتی زیبا و بکر و آب و هوایی تمیز و سرشار از اکسیژن و آبهایی خوش طعم و گوارا و همچنین مردمانی خونگرم و بانشاط و مهمان نواز از ویژگیها و شاخصه های اصلی این روستا می باشد.در این روستا حدود ۱۴۰ خانوار ساکن  که ۱۸ شهید و تعداد زيادي جانباز اعم از قطع نخاع و ساير تقدیم انقلاب کرده است.

برای رسیدن به این روستا باید بعد از گذر از شهر طرقبه به سمت جاغرق از اولين سه راهي سمت چپ به سمت روستاي طرقدر راهي شد ، بعد از گذر از روستای طرقدرو بعد از رسیدن به دو راهی دهبار - کلاته آهن ٬ مسیر سمت راست را انتخاب و بعد طی مسیری زیبا و کوهستانی به روستای دهبار رسید.این مسیر از دوراهی کلاته آهن تا خود روستای دهبار آسفالت می باشد.طبیعت بکر و زیبای روستای دهبار می تواند مکان مناسبی برای سپری کردن یک روز تعطیل و استراحت باشد.دیدن از این روستای زیبا و دیدنی را به همه شما توصیه میکنیم.منبع درآمد اهالی روستا محصولات کشاورزی که اکثرا حاصل از باغداری و میوه می باشد.میوه هایی شامل گیلاس - آلبالو - زردآلو - آلو - سیب - گردو و ... می باشد.

 

 




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

روستای کلات اهن یکی از روستاهای بخش طرقبه مشهد میباشد که مسیر آن از سمت طرقدر میباشد.این روستا دارای آب و هوای سرد و باغات فراوانی میباشد.در مسیر روستای کلات آهن دره ای است به نام ارغوان دره که در فصل بهار و اوایل تابستان طبیعت زیبایی از ارغوانهای خود ایجاد میکند .




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:کلات اهن,روستای کلات اهن,کلات اهن طرقبه,,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

جاغرق روستایی ییلاقی در ۲۱ کیلومتری شمال غربی مشهد است. این روستا در ۷ کیلومتری جنوب غربی طرقبه واقع شده است.

جاغرق دارای آب و هوایی کوهستانی است و دارای باغ‌های میوه و دره‌های سرسبز و پرآب می‌باشد. در این منطقه اقامت‌گاه‌ها و رستوران‌هایی برای گردشگران ایجاد شده است. بنا به قولی قدمت این روستا به پیش از اسلام می‌رسد. آب و هوای آن معتدل کوهستانی است که وجود باغات میوه و ارتفاعات و دره‌های پوشیده از گیاه و چشم‌اندازهای زیبا و جذابیت خاصی به این دره ییلاقی بخشیده است. روستای جاغرق علاوه بر رودخانه فصلی دارای چندین رشته قنات و یک چشمه و آبشارهای متعدد است که در حاشیه آن رستوران‌هایی برای استراحت گردشگران ایجاد شده است. ارتفاع این منطقه از سطح دریا ۱۵۰۰ متر می‌باشد و بلندی‌های آن مناسب صعود برای تیم‌های کوهنوردی است.

نمادو نشانه روستای جاغرق یک درخت چنار قطور و قدیمی که در وسط روستا واقع شده است که قطر ان حدود۲متر قدمت ان حدود ۷۰۰سال می باشد

قبرستان جاغرق مربوط به اواخر دوره تیموریان تا دوره قاجار است و در شهرستان مشهد، بخش طرقبه، روستای جاغرق واقع شده و این اثر در تاریخ ۵ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۹۴۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

شهر طُرقَبه که اکنون یکی از شهرهای شهرستان طرقبه شاندیز به شمار می‌آید، ازجمله آبادی‌های بزرگ طوس قدیم بوده که در میان دره‌های سرسبز رشته‌کوه بینالود واقع گردیده است. این شهر دارای مراکز متعدد توریستی و گردشگری است و در کنار شاندیز از مراکز مهم توریستی استان خراسان به شمار می‌رود.

ییلاق طرقبه با نام تروغبذ سابقه‌ای طولانی در تاریخ مشهد دارد تا آنجا که (مقدسی) در حدود سال 380 هجری قمری تروغبذ را از شهرهای توس می‌داند ییلاق طرقبه بر سر راه کوهستانی «مال رو» مشهد به نیشابور (درود) واقع شده و از این لحاظ طی تاریخ به عنوان گذرگاه و تفرج‌گاه به شمار رفته است. در روزنامه سفر خراسان ناصرالدین شاه، نیز از ییلاقات این منطقه آمده است. طرقبه در دامنه کوه‌های بینالود و در امتداد دره بسیار با صفایی قرار دارد. به سبب داشتن آب و هوای سالم و مطبوع هر سال مسافران فراوانی در فصل تابستان از این محل دیدن می‌کنند.ییلاق طرقبه   دارای «پارک شهر» است و در دو سوی جاده ورودی آن مغازه‌های بسیاری فروشنده انواع خشکبار و صنایع دستی می‌باشند. محصولات باغی طرقبه فراوان است و دارای سیب و گیلاس مرغوبی نیز می‌باشد.اين منطقه کوهستاني بسيار زيبا در 18 کيلومتري جنوب غربي شهر مشهد واقع شده است و داراي باغها و پارکهاي زيادي مي باشد. اين شهر به داشتن تپه هاي زيبا و شب هاي خنک در تابستان شهرت داشته و همچنين فروشگاه هاي بزرگي براي خريد سوغات هايي نظير صنايع دستي، فرش،سبدهاي حصيري و تابلوهاي حکاکي شده دارد. اين منطقه رستورانهاي سنتي بسياري داشته و يکي از رايج ترين غذاهاي محلي آن«ديزي» مي باشد.

 

 

 




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:طرقبه,شهر طرقبه,طرقبه مشهد,,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 رشته کوه بینالود در شمال شرق ایران ،همانند دیواری بلند ،دو دشت وسیع و حاصلخیز مشهد و نیشابور را از یکدیگر جدا کرده است.این رشته کوه با آب و هوای سرد کوهستانی و دره های خوش آب و هوا و قله های بلند نظیر بینالود و شیرباد و فلسکه تامین کننده آب شهرهای مشهد ، نیشابور،چناران و روستاهای کوه پایه اش می باشد.

بلندترین نقطه رشته کوه بینالود، قله شیرباد با بلندی ۳۴۲۰متر است که در شمال روستای بوژان(شمال شرقی شهر نیشابور)قرار گرفته‌است. ولی قله بینالود با وجود ارتفاع کمتر از آن معروفیت بیشتری دارد. رشته کوه بینالود به طول تقریبی ۱۳۰ کیلومتر از شمال شهر نیشابور تا جنوب غربی شهر قوچان کشیده شده‌است. و جلگه و دشت نیشابور را از دشت مشهد و قوچان جدا می‌نماید. سه رود خانه دائمی کشف رود، اترک و کال شور از این رشته کوه سرچشمه می‌گیرند. افزون بر این رودخانه‌های نسبتاً کم آبی همچون رودخانه‌های میرآباد، زشک و طرقبه، اخلمد، بوژان، خرو علیا، بار، و دیزباد علیا در دره‌های خرم این منطقه جریان دارند که بخش اعظم آب آنها صرف آبیاری باغها و زمینهای کشاورزی می‌شود. ریواس از معروفترین و مرغوبترین گیاهان خودروی این رشته کوه بشمار می‌رود. و در بخش شمال غربی رشته کوه بینالود پوشش درختچه‌های ارس بشکل تنگ دیده می‌شود.برف و یخ حاصل از بارشهای زمستانه و بهاره غالباً تا اواسط فصل تابستان در قله‌ها باقی می‌ماند. روستاها و تابستانگاه‌های زیبایی همچون بوژان، اخلمد، زشک وطرقبه، خرو، بار و دیزباد در دامنه این رشته کوه از چشم اندازه‌های بی مانند و بدیعی برخوردارند.

 




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:رشته کوه,بینالود,رشته کوه بینالود,,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

قالب وبلاگ و ابزار

سیستم خبرخوان - RSS Reader