خورشید هشتم
مشهد توریسم

 

 ابرده علیا يك روستاي پلّكاني و خوش آب و هوا در مسير رودخانۀ زشك و 4 كيلومتر پس از شهر شانديز است. اين روستا داراي باغات فراوان است و چون درخت فراوان دارد هنر نجّاري و منبّت كاري در آن بسيار رايج مي باشد. متأسفانه چهرۀ روستا به سرعت در حال تغيير است و حتّي آپارتمان سازي در آن شيوع پيدا كرده است. بيشترين مراكز پذيرايي و اتراقگاهها در مسير اين روستا ساخته شده است. امّا هنوز خانه هاي بكر با سقف چوبي، ايوان و تنور در آن وجود دارد و تعداد آنها نيز كم نيست.

روستاي ابرده سفلي از توابع بخش طرقبه شهرستان مشهد، با مختصات جغرافيايي 59 درجه و 16 دقيقه طول شرقي و 36 درجه و 23 دقيقه عرض شمالي، در 25 کيلومتري شمال غربي شهر طرقبه و در 43 کيلومتري مشهد قرار گرفته است.
اين روستا از سطح دريا 1500 متر ارتفاع دارد و آب و هواي آن معتدل کوهستاني با زمستان‌هايي نسبتاً سرد و تابستان‌هايي نسبتاً معتدل است.
روستاي ابرده سفلي، در ميان دره‌اي استقرار يافته و پيرامون آن را کوه‌ها فراگرفته‌اند. کوه کنگ در جنوب روستا واقع شده و رودخانه زشک از ميان روستا عبور مي‌کند.
 




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

شهر ییلاقی شاندیز از سطح دریا ۱۴۰۰ متر ارتفاع دارد و در طول جغرافیایی ۵۹ درجه و ۱۷دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۶ درجه و ۲۳ دقیقه جای گرفته‌است. این شهر از شمال به میان ولایت و از جنوب به شهرستان نیشابور و از مشرق با طرقبهو از غرب با گلمکان و چناران مجاور می‌باشد و دارای وسعتی حدود ۳۷٬۸۲۵ کیلومتر مربع است.

به علت قرارگرفتن در دامنه‌های شمالی سلسله ارتفاعات بینالود و برخورداری از آب و هوای معتدل آب فراوان و باغهای وسیع و مناظر طبیعی دیدنی به عنوان یکی از کانونهای عمده مسافران و گردشگران از شهر مشهد و سراسر ایران است. این شهر دارای پوشش گیاهی انبوه و متراکمی از درختان و فضای سبز مناسبی می‌باشد. سراسر جنوب این شهر ارتفاعات بینالود خراسان واقع که قله شیرباد در زشک شاندیز نیز مرتفع‌ترین نقطه استان به شمار می‌رود.

آب وهوای شهر شاندیز معتدل می‌باشد و با توجه به طبیعت سرسبز، پوشش گیاهی، درختان انبوه و متراکم، رودخانه، ارتفاعات جنوبی و غربی شهر، در تابستان‌ها آب و هوایی خنک و زمستانهایی بسیار سرد دارد .میانگین دمای سالانه آن نیز ۲۵ درجه می‌باشد.

مهمترین محصول تولیدی باغی در این شهر گیلاس است. سوغات مهم این شهر، صنایع دستی و به ویژه پوستین‌دوزی است.پوست و محصولات پوستی سوغات معروف و ناب این شهر است و کلیه محصولات پوستی مانند کت و کلاه و ...از شهر شاندیز به دیگر شهرهای ایران ارسال می‌گردد. غذای معروف شاندیز، شیشلیک شاندیز است که از شش تکه گوشت گوسفند با روش پخت مخصوص تهیه می‌شود و شهرت جهانی داشته و در بسیاری نقاط ایران و جهان رستورانهایی با نام این شهر زیبا وجود دارد که به عر ضه غذای لذیذ شیشلیک شاندیز می‌پردازند




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

روستای ازغد یکی از روستاهای زیبا و بکر منطقه طرقبه در دامنه رشته کوههای بینالود می باشد.

این روستا به جهت داشتن آثار تاریخی از جمله درب مسجد با قدمت بسیار و منحصر به فرد - درخت چنار قدیمی - حمام و مدرسه علمیه و قبرستان قدیمی در کنار دره های سرسبز - آب فراوان - رویش گیاهان متنوع و عطراگین همواره مورد علاقه کوهنوردان، گردشگران، و دوستداران طبیعت قرار گرفته است.

روستای ازغد به فاصله 24 کیلومتری طرقبه در موقعیت جغرافیایی 59 درجه و 19 دقیقه طول جغرافیایی و 36 درجه و 12 دقیقه عرض جغرافیایی قرار گرفته است. دارای 140 خانوار و 447 نفر جمعیت است.

مهمترین نکته اهمیت این روستا داشتن پیشینه تاریخی و قدیمی آن می باشد.




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

 

روستاهای مایان سفلی. مایان وسطی . و مایان علیا از جمله روستاهای زیبا و خوش آب و هوای منطقه طرقبه می باشد که همه در راستای یک رودخانه قرار گرفته اند. داشتن مردمانی خونگرم و زحمتکش و مهربان و در عین حال دلاور از ویژگیهای بارز این روستاها می باشد. مسیر روستاهای مایان از پمپ بنزین به سمت روستاهای گلستان و حصارگلستان جدا می شود و مسیر جاده تا ابتدای مایان وسطی آسفالته میباشد.

با توجه به وضعیت منطقه که قسمت وسیعی از آن کوهستان و کوهپایه می باشد کشاورزی از طریق آب رودخانه تغذیه می شود که در قسمت جلگه و دشت و قسمتی ازنقاط کوهستانی قنات، چاه و چشمه پایه و اساس تامین آب را تشکیل می دهد

 




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

 

دهبار روستائی است که مورد توجه مقام معظم رهبری (مده ذله العالی) قرار دارد و ایشان بارها در این روستا و اطراف آن حضور یافته اند تا حدی که در ملاقات جانباز قطع نخاع گردنی سردار پاسدار حاج غلامحسین صفائی در محل حسینیه امام خمینی ٬ ایشان خطاب به سردار جانباز صفائی فرمودند :

... این دهبار کدوم  دهباره ٬ دهبار خودماست ٬ مشهد ...


 

روستای دهبار منطقه ای بسیار زیبا و سرسبز در حومه شهرستان مشهد مقدس  به فاصله 14 کیلومتر از شهر طرقبه در دامنه رشته کوههای بینالود قرار گرفته است.طبیعتی زیبا و بکر و آب و هوایی تمیز و سرشار از اکسیژن و آبهایی خوش طعم و گوارا و همچنین مردمانی خونگرم و بانشاط و مهمان نواز از ویژگیها و شاخصه های اصلی این روستا می باشد.در این روستا حدود ۱۴۰ خانوار ساکن  که ۱۸ شهید و تعداد زيادي جانباز اعم از قطع نخاع و ساير تقدیم انقلاب کرده است.

برای رسیدن به این روستا باید بعد از گذر از شهر طرقبه به سمت جاغرق از اولين سه راهي سمت چپ به سمت روستاي طرقدر راهي شد ، بعد از گذر از روستای طرقدرو بعد از رسیدن به دو راهی دهبار - کلاته آهن ٬ مسیر سمت راست را انتخاب و بعد طی مسیری زیبا و کوهستانی به روستای دهبار رسید.این مسیر از دوراهی کلاته آهن تا خود روستای دهبار آسفالت می باشد.طبیعت بکر و زیبای روستای دهبار می تواند مکان مناسبی برای سپری کردن یک روز تعطیل و استراحت باشد.دیدن از این روستای زیبا و دیدنی را به همه شما توصیه میکنیم.منبع درآمد اهالی روستا محصولات کشاورزی که اکثرا حاصل از باغداری و میوه می باشد.میوه هایی شامل گیلاس - آلبالو - زردآلو - آلو - سیب - گردو و ... می باشد.

 

 




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

روستای کلات اهن یکی از روستاهای بخش طرقبه مشهد میباشد که مسیر آن از سمت طرقدر میباشد.این روستا دارای آب و هوای سرد و باغات فراوانی میباشد.در مسیر روستای کلات آهن دره ای است به نام ارغوان دره که در فصل بهار و اوایل تابستان طبیعت زیبایی از ارغوانهای خود ایجاد میکند .




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:کلات اهن,روستای کلات اهن,کلات اهن طرقبه,,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

جاغرق روستایی ییلاقی در ۲۱ کیلومتری شمال غربی مشهد است. این روستا در ۷ کیلومتری جنوب غربی طرقبه واقع شده است.

جاغرق دارای آب و هوایی کوهستانی است و دارای باغ‌های میوه و دره‌های سرسبز و پرآب می‌باشد. در این منطقه اقامت‌گاه‌ها و رستوران‌هایی برای گردشگران ایجاد شده است. بنا به قولی قدمت این روستا به پیش از اسلام می‌رسد. آب و هوای آن معتدل کوهستانی است که وجود باغات میوه و ارتفاعات و دره‌های پوشیده از گیاه و چشم‌اندازهای زیبا و جذابیت خاصی به این دره ییلاقی بخشیده است. روستای جاغرق علاوه بر رودخانه فصلی دارای چندین رشته قنات و یک چشمه و آبشارهای متعدد است که در حاشیه آن رستوران‌هایی برای استراحت گردشگران ایجاد شده است. ارتفاع این منطقه از سطح دریا ۱۵۰۰ متر می‌باشد و بلندی‌های آن مناسب صعود برای تیم‌های کوهنوردی است.

نمادو نشانه روستای جاغرق یک درخت چنار قطور و قدیمی که در وسط روستا واقع شده است که قطر ان حدود۲متر قدمت ان حدود ۷۰۰سال می باشد

قبرستان جاغرق مربوط به اواخر دوره تیموریان تا دوره قاجار است و در شهرستان مشهد، بخش طرقبه، روستای جاغرق واقع شده و این اثر در تاریخ ۵ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۹۴۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 

شهر طُرقَبه که اکنون یکی از شهرهای شهرستان طرقبه شاندیز به شمار می‌آید، ازجمله آبادی‌های بزرگ طوس قدیم بوده که در میان دره‌های سرسبز رشته‌کوه بینالود واقع گردیده است. این شهر دارای مراکز متعدد توریستی و گردشگری است و در کنار شاندیز از مراکز مهم توریستی استان خراسان به شمار می‌رود.

ییلاق طرقبه با نام تروغبذ سابقه‌ای طولانی در تاریخ مشهد دارد تا آنجا که (مقدسی) در حدود سال 380 هجری قمری تروغبذ را از شهرهای توس می‌داند ییلاق طرقبه بر سر راه کوهستانی «مال رو» مشهد به نیشابور (درود) واقع شده و از این لحاظ طی تاریخ به عنوان گذرگاه و تفرج‌گاه به شمار رفته است. در روزنامه سفر خراسان ناصرالدین شاه، نیز از ییلاقات این منطقه آمده است. طرقبه در دامنه کوه‌های بینالود و در امتداد دره بسیار با صفایی قرار دارد. به سبب داشتن آب و هوای سالم و مطبوع هر سال مسافران فراوانی در فصل تابستان از این محل دیدن می‌کنند.ییلاق طرقبه   دارای «پارک شهر» است و در دو سوی جاده ورودی آن مغازه‌های بسیاری فروشنده انواع خشکبار و صنایع دستی می‌باشند. محصولات باغی طرقبه فراوان است و دارای سیب و گیلاس مرغوبی نیز می‌باشد.اين منطقه کوهستاني بسيار زيبا در 18 کيلومتري جنوب غربي شهر مشهد واقع شده است و داراي باغها و پارکهاي زيادي مي باشد. اين شهر به داشتن تپه هاي زيبا و شب هاي خنک در تابستان شهرت داشته و همچنين فروشگاه هاي بزرگي براي خريد سوغات هايي نظير صنايع دستي، فرش،سبدهاي حصيري و تابلوهاي حکاکي شده دارد. اين منطقه رستورانهاي سنتي بسياري داشته و يکي از رايج ترين غذاهاي محلي آن«ديزي» مي باشد.

 

 

 




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:طرقبه,شهر طرقبه,طرقبه مشهد,,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

 رشته کوه بینالود در شمال شرق ایران ،همانند دیواری بلند ،دو دشت وسیع و حاصلخیز مشهد و نیشابور را از یکدیگر جدا کرده است.این رشته کوه با آب و هوای سرد کوهستانی و دره های خوش آب و هوا و قله های بلند نظیر بینالود و شیرباد و فلسکه تامین کننده آب شهرهای مشهد ، نیشابور،چناران و روستاهای کوه پایه اش می باشد.

بلندترین نقطه رشته کوه بینالود، قله شیرباد با بلندی ۳۴۲۰متر است که در شمال روستای بوژان(شمال شرقی شهر نیشابور)قرار گرفته‌است. ولی قله بینالود با وجود ارتفاع کمتر از آن معروفیت بیشتری دارد. رشته کوه بینالود به طول تقریبی ۱۳۰ کیلومتر از شمال شهر نیشابور تا جنوب غربی شهر قوچان کشیده شده‌است. و جلگه و دشت نیشابور را از دشت مشهد و قوچان جدا می‌نماید. سه رود خانه دائمی کشف رود، اترک و کال شور از این رشته کوه سرچشمه می‌گیرند. افزون بر این رودخانه‌های نسبتاً کم آبی همچون رودخانه‌های میرآباد، زشک و طرقبه، اخلمد، بوژان، خرو علیا، بار، و دیزباد علیا در دره‌های خرم این منطقه جریان دارند که بخش اعظم آب آنها صرف آبیاری باغها و زمینهای کشاورزی می‌شود. ریواس از معروفترین و مرغوبترین گیاهان خودروی این رشته کوه بشمار می‌رود. و در بخش شمال غربی رشته کوه بینالود پوشش درختچه‌های ارس بشکل تنگ دیده می‌شود.برف و یخ حاصل از بارشهای زمستانه و بهاره غالباً تا اواسط فصل تابستان در قله‌ها باقی می‌ماند. روستاها و تابستانگاه‌های زیبایی همچون بوژان، اخلمد، زشک وطرقبه، خرو، بار و دیزباد در دامنه این رشته کوه از چشم اندازه‌های بی مانند و بدیعی برخوردارند.

 




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:رشته کوه,بینالود,رشته کوه بینالود,,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

صفحه قبل 1 ... 3 4 5 6 7 ... 8 صفحه بعد

قالب وبلاگ و ابزار

سیستم خبرخوان - RSS Reader