خورشید هشتم
مشهد توریسم

 

 

 کلات نادر شهرستانی کوچک در شمال استان خراسان رضوی است.این شهرستان دارای جذابیتهای تاریخی وگردشگری منحصر به فردی است.فصل بهار اوج رنگینی  اطراف آن است. از این لحاظ که واقعا سرسبز و زیبا میشود.

كلات وسعتي در حدود ۳۲۷۶ كيلومتر مربع دارد. اين شهرستان از شمال به وسيله تپه ماهورهايي به طول۱۸۰ كيلومتر با كشور تركمنستان هم مرز است و از جنوب به كوههاي هزار مسجد و شهرستان مشهد و از شرق به شهرستان سرخس و از غرب به شهرستان درگز محدود مي شود.آب و هواي كلات معتدل كوهستاني است و ارتفاع آن از سطح دريا بالغ بر ۲۱۰۰ متر مي باشد.باران مستمر بهاري و پاييزي باعث سرسبزي دامنه ها و كوهپايه ها شده و گله داري و دامداري را در منطقه رونق داده است . رودخانه پر آب ارچنگان و ايده ليك و دره قره سو از نواحي خوش آب و هواي كلات نادر به شمار مي روند. شهرستان كلات شامل دهستانهاي لايين، كبود گنبد،پساكوه و زاوين است كه مجموعا داراي ۱۴۰ پارچه آبادي و در حدود ۱۰ هزار نفر ساكنين شهري و ۴۰ هزار نفر در بخش ها و روستاها سكني گزيده اند.


 

شقايق هاي منطقه كلات نادر  و همچنين منطقه چهچهه ار بيستم فروردين تا بيستم خرداد ماه هر سال دراين منطقه ديده مي شوند. هر چه بارش نزولات آسماني در زمستان و بهار بيشتر باشد شقايق هاي بيشتري در شهرستان كلات نادر ديده مي شوند .


موزه مردم شناسی کلات نادر

این موزه با وسعت۲۷۰ متر مربع،بخشی از طبقه تحتانی عمارت خورشید را به خود اختصاص داده است . غرفه های این موزه نمایشگر الگوهایی از نحوه زندگی، مشاغل و حرفه ها،طبیعت و مواهب آن ، صنایع دستی و بومی و پوشش مردم مناطق مختلف این ناحیه است .فضاهای ایجاد شده شامل غرفه بافته ها ،غرفه زندگی عشایری، نمایش آداب و رسوم ازدواج، غرفه کشاورزی، غرفه آهنگری و ..... است 

 

 

 



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:کلات نادر,نادر شاه, کلات,مشهد,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

صفحه قبل 1 صفحه بعد

قالب وبلاگ و ابزار

سیستم خبرخوان - RSS Reader